leka-2018.reismee.nl

Naar de Lofoten....maar niet om te vissen helaas

Conny en ik zijn op wintersport naar de Lofoten geweest: sneeuwschoenwandelen met de SNP. We hebben een intensieve maar super week gehad. De heenreis was al spectaculair. Om half 7 's ochtends vertrekken met een directe vlucht naar Tromso (!) en dan meteen doorvliegen naar Narvik (een stukje zuidelijker). Met de eerste 4 dagen helder weer hebben we genoten van de vergezichten vanaf de bergen in de regio tijdens de wandelingen.

Het ontbijt werd helaas niet geserveerd in ons eigen hotel, maar die 5 min. lopen hadden we er wel voor over, als je zag wat voor alternatief er werd geboden. Erg slecht voor de lijn, maar jullie kunnen wel raden dat mijn lunch pakket werd belegd uit beide de onderstaande schalen....mjammie.

Deze periode is ook precies rond de aankomst van de paairijpe kabeljauw die uit de Beringszee naar de Lofoten zwemt om daar te paaien. Vooral Conny was niet erg in haar sas, met het aanzien van - en de geuren die vrijkwamen bij de rekken met de stokvissen in wording. De kenners van stokvis kunnen zien dat de buikopeningen allemaal naar het NO zijn gericht, dit om bederf door regen (uit ZW) te voorkomen. Helaas was het programma te vol om zelf een hengel uit te gooien vanaf de rotsen, dat moet ik op Leka dan maar weer goedmaken.

Het hoogtepunt was toch wel het zien van fel noorderlicht. We werden vooral in het begin van de vakantie bij helder weer uit ons bed getrommeld om bij -10C buiten te gaan staan als er kans op noorderlicht was, we werden door de reisorganisatie naar een nabijgelegen donker vliegveld gebracht om het zonder omgevingslicht te aanschouwen. Na 3 nachten met groene bogen, was het de 4e nacht echt zeer spectaculair! De foto geeft een zwakke afspiegeling van de beweging die bij dit fenomeen te zien is.

Wiegert

Wat fijn DAT jullie een goede reis hebben gehad en mooi WEER mooie foto's gemaakt HOOR
Wat een prachtige uitzichten en aan het ETEN te ZIEN is dat niets VOOR ONS , dan worde
Wij veel te dik.Maar jullie hebben een mooie vakantie gehad.
Doe de groeten aan Conny.en dan zie ik jouw vrijdag.
Afz wiegert

George

Ik vind het weer een leuk verslag en zie dat jullie een fijne vakantie hebben gehad
Zeker het Noorderlicht zou er wel fantastisch hebben uitgezien
Ik hoop dat er nog wel wat kabeljauw voor ons is achtergelaten en niet alles voor de stokvis wordt gebruikt zodat we met 23 april toch nog wat vangen
groetjes