leka-2018.reismee.nl

De achtste visdag

De laatste visdag, de wind is gaan liggen en we vissen tot 15:00 uur. Onze boot gaat direct naar de stek waar we de afgelopen keer goed hebben gevangen.

Dit bleek een goede keuze diverse mooie vissen gevangen... dat zal je altijd zien op de laatste dag.

Om 15 uur zijn we ermee gestopt om de vis schoon te maken en nog in te vriezen en in te pakken, de eigenaar kwam ‘s avonds om afterekenen. Vanaf morgen de terugreis in 3 dagen.

De zevende visdag

We hebben niet gevist... er staat zoveel wind dat uitvaren onmogelijk is, 5-6 Bft. Tijd om andere plannen te maken.

Heb nog een rondje hardgelopen naar de NO-punt van het eiland, het glooiende trailrunpad viel niet mee, desalniettemin loopt het op een grusvej best lekker.

Verder hebben we met de auto nog een rondje gereden over het eiland, ook om Rien de speciale geologie van Leka te laten zien. De eerste plantjes beginnen hier nu te bloeien, een teken dat hier in het noorden ook de lente gat beginnen.

Morgen de laatste visdag en de grote inpaksessie om weer terug te gaan naar NL.

De zesde visdag

Een stralend begin van de dag, windstil en een stralende zon. De vissers staan te trappelen om ver naar het westen van Leka uit te varen.

Na 2 uur varen werd de beoogde stek bereikt maar helaas helaas, we hebben vele stekken bezocht maar er viel niets te zien op de visfinder en vangen deden we ook niet veel.

George ving de eerste lom van de vakantie en ik ving nog een beste kabeljauw van 105 cm... die niet zo 1-2-3 binnen was. In het begin van de middag begon de wind al op te steken (was ook verwacht) en toen moesten we nog een uur terugvaren, bij Leka werd het wel een beetje heftig, de golven dwars op de boot werden te heftig, zodat we genoodzaakt waren op een paar keer te steken: schuin met de wind meevaren en dan recht tegen de wind weer opvaren.

De visverwerking was dit maal niet zo heel veel werk....totaal zo'n 13 kg filet.

DE vijfde visdag

Eerst even terug naar gisterenavond, het diner viel in goede smaak: eendenpoten met spruiten afgetopt met gesmolten kaas .... we hebben onze vingers er bij opgegeten.

Qua visverwerking liep het ook weer op rolletjes het proces is nu erg gestroomlijnd: we hebben weer 13.6 kg filet erbij. Vandaag werd er in de loop van de middag veel wind verwacht... we hebben de gok maar niet genomen om aan de noordkant van Leka te vissen. We hebben eerst de vastelandkant getest.. maar daar was weinig te vangen, daarna toch maar weer zuidwaards gegaan en in de fjorden gevist. Dat was wat ons betreft geen slechte keuze.

Wim ving eerst een mooie kabeljauw die een kleine kabeljauw greep die werd binnen gehaald, door het heldere water was alles goed te volgen: het leek “Jaws” wel (voor de jeugdigen: iets net een roofzuchtige mensenhaai).

Daarna verbrak René zijn PR met eentje van 110 cm en 14 kg. Kortom spektakel genoeg vandaag. Dan is de viskrat snel gevuld. De andere mannen wilden er ook graag mee op de foto.

Vanavond eten we voor het eerst pas vis, dat zal wel smaken!!! Het weer ... dat is best fris ... een graaf of 6, we zijn blij als er een zonnetje schijnt. De wind is nu naar Noord gedraaid en dat is de koude hoek hier op deze breedtegraad.

De vierde visdag

Eerst nog even de vis van gisteren vermelden: 16.6 kg filet.

Vandaag weer onder de kust gebleven, de windverwachting was ongunstig om ver de zee op te gaan... “veiligheid gaat voor de vis” zeggen we hier. We hebben dezelfde plek als de 2e visdag bezocht, echter de stroomsnelheid van het water en de wind speelden ons parten: in de volle stroom was het door de te snelle verplaatsing van de boot nauwkeurig vissen onmogelijk. Daarom hebben we na verloop van tijd besloten om een fjord in te varen waar veel smeltwater vanuit de bergen de zee in stroomt. Dit zijn DE plekken om zeeforel te vangen.

Helaas vandaag geen zeeforel gevangen maar Wim ving wel de eerste “foto-waardige” vis van deze vakantie: een koolvis van 82 cm. Toch nog een paar leuke andere vissen daar gevangen.

Bij terugkomst lag de boot van Dirk al voor de kant....... MAAR er zat een touw in zijn schroef... oei.... grom grom.... het “dek-personeel” voert hun werk niet goed uit... ... wellicht hebben er nog een paar instructie nodig! We zijn benieuwd hoe dit zal worden opgelost .....het zeewater is 6 graden...brrr.....en niemand heeft interesse om te water te gaan!

De derde visdag

Bij het invriezen gisteren bleek dat we best wel goed gevangen hadden: totaal 22 kg filet.

Vandaag ten noorden van Leka gevist. Het was redelijk onstuimig qua wind en de vis was dun gezaaid. Gelukkig vonden we op een plek waar we in het verleden hadden gevangen toch nog vis die wilde bijten. George ving zelfs de grootste kabeljauw tot nu: 93 cm.

Aan het eind van de dag zelfs nog hardgelopen via het Vikinggraf naar de NO-punt van Leka, zie Strava voor de liefhebbers.

De tweede visdag

Alle boten zijn gelukkig weer gerepareerd, het is rustig weer met een klein zonnetje. We gaan vissen bij het vaste land ten zuiden van Leka, waar je meerdere mooie “stekjes” kunt uitproberen. In eerste instantie was het erg zoeken waar de vis ophield, maar zo nu en dan kwam er een mooie vis naar boven. George was bij ons (Wim en Rene) de eerste die een goudvis ving.

Voor Rien is dit allemaal nieuw en hij heeft zijn grootste kabeljauw ooit gevangen: 89 cm en een hele dikke ook nog. Daarnaast had hij ok nog een leng gevangen.

Rene met een dikke pollak van 88 cm

We hebben ook nog geprobeerd bij de watervalletjes een zeeforel te vangen....George kon het niet laten om op zijn beroemde lichte groene hengeltje alsnog een kabelauw te vangen.

Echt spectaculair waren de 7(!) visarenden boven de boten het leek wel een dierentuin wat een lawaai maken die imposante vogels. Volgens ons waren het 2 of 3 paar oude vogels met hun jongen van vorig jaar. De mannen zijn nu bezig met het schoonmaken van de vis, waarna er goulash gegeten zal worden... het zal wel weer laat worden vanavond.

De eerste visdag.

Harde wind en veel regen kenmerkte de eerste dag. Iedereen was uitgeslapen na 2 vermoeiende dagen, maar vissen was er niet bij, veel te slecht we. er. Toch hebben we een kijkje bij e boten genomen. Bij de boot van Dirk dreven de planken in het ruim... dat zag er niet best uit, een opgeladen accu verhiep dit euvel snel. De eigenaar was ook nog bezig met Dirk zijn witte lievelingsboot, maar helaas tijdens de proefvaart in de middag verloor hij de schroef van de boot.... ellende dus.

Na een boodschappensessie, snel gegeten (2 kilo spercibonen!!!), het water op, maar de vis liet zich slecht vangen. Alleen Rien heeft zijn eerste schelvis gevangen .

Nu hadden wij pech en de boot van Dirk heeft ons naar de haven gesleept.

Maar het hoogtepunt van de dag was dat bij Dirk de hechtingen uit zijn been mochten worden verwijderd... nou dat heeft hij geweten... hij werd bijgestaan door een héél bijzonder medisch-team.