leka-2018.reismee.nl

De heenreis in 2 dagen

Eindelijk was het zover de visvakantie is aangebroken, je moet er wel wat voor overhebben. Opgestaan om 3:00 uur, om 5 uur vertrek bij Dirk, met z’n allen naar Fredrikshavn in het busje. De reis verliep voorspoedig alleen ten noorden van Hamburg was er wat verkeersdrukte. De overnachting aan boord was vrij onstuimig zodat er van rustig slapen weinig terrecht kwam, er stond windkracht 6 dwars op het Skagerak, het werd om 4 uur ‘s nachts wat beter toen we in de monding van het Oslo-fjord voeren. Na een snelle kop thee arriveerden we om 7:30 uur op de haven van Oslo. De douane was vrij streng vooral op alcohol, maar door het spreadsheet en de “blauwe” ogen van Dirk mochten we doorrijden. Onderweg viel het op dat vooral in midden-Noorwegen erg veel sneeuw lag. De rivieren lagen ook nog vol kruiend ijs, zelfs een zomerhuis werd er door bedreigd (https://www.nrk.no/ho/evakuerer-garder-langs-glomma-1.14018309). We bereikten de haven ruim op tijd voor de oversteek naar Leka. Na de uitpaksessie in de stromende regen zaten we om even voor 12 uur (‘s nachts) aan de soep. Kortom 2 lange vermoeiende dagen, Wiegert had al wat slaap ingehaald in de auto... de mazzelaar.

Zelfs onderweg nog een staaf kerkje bezocht in Kvinke.